יום שישי, 9 במאי 2008

פרק ראשון- חשיבות המים בארץ ובעולם

חשיבות המים לגופינו

מים הם החומר החשוב ביותר על פני כדור הארץ לקיום החיים: אם אין מים - אין חיים.
למים תפקיד ראשי בבקרת מזג האוויר ויציבות תרמית ואקולוגית. למעשה, המים נמצאים בכל מקום ועקב כך אנו מקבלים אותם כמובנים מאליהם ונוטים לשכוח את חשיבותם.חיים ללא מים לא יתכנו אלא לימים ספורים בלבד, לעומת חיים ללא מזון, ויטמינים ומינרלים העשויים להמשך כ-10 ימים ואולי יותר. המים מהווים כ- 55% ממשקל גופו של האדם והם מצויים בנוזלי הגוף השונים, כשני שלישים בתוך כל תאי הגוף והשליש הנותר מחוץ לתאי הגוף. כמו כן הם אינם מפוזרים באופן שווה בכל תאי הגוף. 75%-80% מהמים מהווים את משקל השרירים, 20%-25% את רקמת העצם ואילו 15%-25% מהם מהווים את רקמות השומן. אצל גברים כמות המים הינה 60% לעומת אצל נשים 50%, וזאת בשל משקל שריריהם הגדול יחסית ממשקל שריריהן של הנשים הממוצעות.למידת הפעילות גופנית יש השפעה הקובעת את כמות המים בגוף. בפעילות גופנית מסיבית וחזקה מסת השרירים עולה ואיתה תעלה כמות המים בגוף, העשויה להגיע עד לכדי 70% ממשקלו של הספורטאי. אצל תינוקות מהווים המים כ-70%-80% ממשקל גופם, לעומת זאת אצל קשישים מהוה כמות המים 40% עד 50% ממשקלם.
בתקופת הילדות כמות המים קטנה בשל הקטנת כמות המים בין התאים ובשל עליה בכמות הקולגן ברקמות החיבור. לעומת זאת הסיבה לירידת כמות המים אצל קשישים נובעת מהפיכת רקמות השריר לרקמות שומן, וכן בשל ירידה נוספת במים ברקמות החיבור. המים ממלאים תפקידים חשובים ומכריעים בגופינו - הם אלו הנותנים לגוף את צורת הנפח שלו. הם אלו המשמשים כממיסים לרוב החומרים בגוף. ללא המים לא יתקיימו תהליכים מטבוליים ותהליכים ביוכימיים שונים וחשובים. כמו כן המים משמשים כמתווכים להובלת חומרי מזון שהם תוצרי התהליכים המטבוליים בגוף. ללא הימצאותם של המים במפרקים לא נוכל להזיזם, ההזעה והנשימה מהווים תהליך אידוי בגוף ובכך ממלאים המים תפקיד מרכזי בויסות טמפרטורת הגוף. המים מהווים את הרכב השיליה ובכך מגנים על העובר ברחם אימו, ומתאפשרת גדילתו התקינה.
כמויות המים המומלצות לשתיה בתנאים של אקלים נוח ובבריאות תקינה הן 1.5 ליטר –2 ליטר ליום. כלומר 8-10 כוסות מים ליום, וזאת גם אם אין חשים צמא. כאשר תנאי מזג האוויר קשים כמו בימות הקיץ החמים, מאבד הגוף הרבה מאד נוזלים על מנת לשמור על הטמפרטורה הקבועה שלו. לכן במצב זה צריך להגדיל את כמות המים. ביום חם במיוחד רצוי לשתות פי 1.5 מהכמות המומלצת שצוינה לעיל. בפעולה זו צריכים לנקוט גם אלו העובדים בעבודה פיזית קשה. המלצה זו תקפה גם במצב בו גופינו מאבד את נוזליו כתוצאה משלשולים קשים והקאות, על מנת למנוע התייבשות שעלולה לסכן חיים. במצב מיוחד זה צריכת המים תעשה בהתאם למצבו האישי של האדם. יש לנקוט בתשומת לב מיוחדת באשר לתינוקות וקשישים. סכנת ההתייבשות אצל הקשישים נובעת בשל ירידה בתחושת הצמא הנובעת מעצם הירידה בכמות המים בגופם בשל הגיל וכן בשל ירידה בהורמון האנטידיוריטי האחראי לוויסות הספיגה החוזרת של המים בכיליה בתגובה לירידת המים בגופם.המזון ואיכותו יקבעו את צריכת המים. מזון שמן מכיל בדרך כלל פחות מים. מזון מבושל מכיל יותר מים מאשר מזון מטוגן. מרקים ומיצי פירות וירקות הם ספקי מים גדולים לגוף. קפה ותה מכילים חומר משתן, הגורם להפרשה מהירה של נוזלים. אכילה של מזון מלוח מידי גורם לצורך בשתיית מים מוגדלת על מנת לשמור על איזון האלקטרוליטים בגוף. אכילת כמות גדולה מכמות המומלצת לאדם ליום של חלבונים תייצר כמות שינן רבה יותר המצריכה שתיית מים בכמויות גדולות על מנת לסלק את עודפי השינן מהגוף. לעומת זאת צריכה מספקת של פירות וירקות יומיומית תפחית את הצורך בשתיית מים ותספק לגוף את שהוא צריך מבחינה זו. שתייה בלתי מספקת של מים תגביר את הנטייה ליצירת אבנים בכליות, ואילו שתייה מספקת תמנע את התופעה ותעזור לאלה שקיימת בגופם הנטייה לייצר אבנים בכליות.
תזונה ממוצעת הכוללת מרכיבים שונים מספקת לגוף כ- 1 ליטר מים ביום, ואת כל השאר חשוב להשלים בשתייה גם כאשר לא חשים צמא. שתיית מים מרובה ושלא לצורך עשויה להזיק לגוף בכך שהם עשויים לדלל את נוזלי הגוף ואת ריכוזם של המרכיבים החיוניים המומסים בהם כגון אלקטרוליטים, חלבונים ותוצרים של הפעולות הביוכימיות והמטבוליות שבתפקודו התקין של הגוף. מצב זה עשוי לפגוע באופן בלתי הפיך בתפקודם התקין של האיברים הפנימיים וכל הגוף עצמו עד לסכנת מוות של ממש.


שימושי המים

האדם משתמש במים כמעט בכל תחומי החיים: בתחום הצריכה הביתית – לרחצה, לבישול, לניקיון, להשקיית הגינה ועוד. בתחום זה נכללים גם מוסדות הציבור, למשל בתי הספר, בריכות שחייה, גינות ופארקים ועוד. בתחום החקלאות – להשקיית צמחים ובעלי-חיים. בתחום התעשייה – לתהליכי הייצור של חלק מהמוצרים.


חשיבות המים לחי ולצומח

המים הם חומר חיוני לקיומן של כל צורות החיים הידועות. בעלי החיים והצמחים זקוקים למים לצורך קיום מחזור החיים שלהם.
המים מהווים את רוב המסה של רוב היצורים החיים, וממלאים תפקידים רבים בגופם כגון ניקוי הגוף, הזעה והלחתה.
מלבד השימושים הפנים ־ גופניים עושים יצורים שונים שימוש במים למטרות חוץ גופניות שונות. הדוגמה העיקרית לשימוש זה היא משמעות המים כסביבת חיים עבור החיים הימיים: דגים, צמחי מים וכו'. דוגמאות אחרות הן השימוש במים כסביבה להטלת ביצים, כמקור מזון וכחיץ כנגד טורפים. את המים משיגים היצורים החיים באופנים שונים. בעלי החיים סופגים מים בגופם בעיקר באמצעות שתייה, בעוד הצמחים יונקים את רוב מימיהם בעזרת שורשיהם. חשיבות המים בעונה החמה הצמא הוא סימן אזהרה שהגוף זקוק לנוזלים. עד הזמן שאנו מרגישים צמא, גופינו כבר איבד 1%-2% או יותר מהנוזלים שבו, ואנו עלולים להתייבש. זאת הסיבה שלא צריכים לחכות עד שצמאים כדי לשתות. חשיבות המים לגופנו




אין תגובות: